Nakło nad Notecią: część kujawsko-pomorskiego krajobrazu
By Pit1233 - Own work [CC0 1.0 DEED (https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en)] , via Wikimedia Commons
Rozpocznij swoją przygodę z Nakłem nad Notecią. Zanurz się w przyrodzie Pojezierza Krajeńskiego!
REKLAMA
Tego szukamy w Nakle
Przekonaj się, co kryje się pod najczęściej wyszukiwanymi frazami internautów, takimi jak: Nakło, Nakło pogoda, Nakło praca, radio Nakło, radio Nakło online, BS Nakło, jezioro Chechło-Nakło, Nakło Chechło.Jeśli jesteś osobą, która chce dowiedzieć się czegoś więcej o Nakle, tutaj możesz przeczytać kilka słów o jego historii.
Fakty Nakło – nie przegap!
W XI wieku Nakło było istotnym grodem warownym, a Bolesław Krzywousty zdobył je w 1109 r., jak relacjonuje Kronika polska Anonima zw. Gallem. Jednak obszar Krajny wchłonął się w granice państwa piastowskiego dopiero między 1119 a 1120 r. Kasztelania nakielska istniała już w XIII wieku.
W 1299 r. zgodnie z przywilejem króla Władysława Łokietka osada położona u podnóża grodu została nadana prawami miejskimi. Rozwijał się także powiat nakielski, a Nakło było miejscem funkcjonowania sądów szlacheckich, zarówno ziemskiego, jak i grodzkiego, aż do czasów rozbiorów. W XIV wieku, po zniszczeniach dokonanych przez Krzyżaków, Nakło zostało odbudowane za panowania Kazimierza Wielkiego. Dzięki korzystnej lokalizacji nad spławną Notecią rozwijał się tu handel i rzemiosło. Niestety, wojny w XVII i na początku XVIII wieku przyniosły duże zniszczenia temu obszarowi.
Po podziale Polski w wyniku I rozbioru i przyłączeniu do Prus w 1772 r. Nakło stało się centralnym punktem zaopatrzeniowym dla budowanego Kanału Bydgoskiego w latach 1772–1774. Pomimo tego, zanotowano stagnację zarówno w sferze gospodarczej, jak i kulturalnej. Dopiero w drugiej połowie XIX wieku nastąpiło ożywienie po okresie zastoju. Nakło stało się wówczas ważnym węzłem komunikacyjnym, a port rzeczny zaczął się rozwijać. W 1851 r. powstało połączenie kolejowe z Piłą i Bydgoszczą, będące częścią kluczowej linii Ostbahn, łączącej Berlin z Królewcem. W 1887 r. uruchomiono linię do Gniezna, a w 1894 r. do Chojnic. Odnoga kolei wąskotorowej do Koronowa, Wysokiej i Łobżenicy została uruchomiona w 1895 r. (czynna do 1994 r.). Wraz z poprawą infrastruktury komunikacyjnej pojawiły się liczne duże przedsiębiorstwa spożywcze, takie jak browar, młyny, gorzelnie, rzeźnia, a w 1881 r. także cukrownia. Rozwijały się również branże drzewna i maszynowa, z powstaniem kilku dużych spichrzów i elewatorów zbożowych. W 1904 r. uruchomiono wodociągi, w 1907 r. kanalizację, a w 1908 r. telefony. Pomimo znaczącego rozwoju Nakło nie uzyskało statusu miasta powiatowego, wchodząc w okresie pruskim w skład powiatu wyrzyskiego.
W 1918 r. wybuchło powstanie wielkopolskie w Nakle i okolicach, a w styczniu 1920 r. miasto ostatecznie zostało włączone do Polski. W 1937 r. odbyły się tu Igrzyska Kulturalno-Artystyczne z udziałem Feliksa Nowowiejskiego, gromadzące 25 tysięcy uczestników. Nakło pozostawało częścią powiatu wyrzyskiego aż do 1938 r., będącego częścią województwa poznańskiego, a następnie województwa bydgoskiego.
Niemcy zajęli miasto już 3 września 1939 r., co spowodowało zniszczenie ratusza na rynku podczas walk, a Nakło zostało włączone do III Rzeszy. W styczniu 1945 r. miasto zostało wyzwolone przez oddziały Armii Radzieckiej, a walki o nie miały brutalny charakter, powodując znaczne zniszczenia zabudowy. Pomimo tego Nakło do dzisiaj zachowało wiele historycznych elementów, zwłaszcza z okresu XIX wieku.
Okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej był okresem rozwoju, z dwukrotnym wzrostem zaludnienia, rozwijającym się przemysłem i ważnym węzłem kolejowym. Po 1989 r. w wyniku przemian gospodarczych oblicze miasta uległo zmianom, z dużymi przedsiębiorstwami zastąpionymi przez mniejsze firmy, punkty usługowe i handlowe. W 1999 r. Nakło zostało stolicą powiatu województwa kujawsko-pomorskiego.
PRZECZYTAJ JESZCZE